آموزش نت خوانی – کشش نت ، خط اتحاد و اتصال ، نت نقطه دار

در این قسمت از آموزش نت خوانی به کشش یا همون دیرند نت ، خط اتحاد و اتصال و نت های نقطه دار می پردازیم.در قسمت های قبلی یاد گرفتیم که موقعیت نت روی حامل موسیقی مشخص کننده اینه که نت مورد نظر ما چه نتی هست. اما حالا از کجا بفهمیم که چه مدتی باید اون نت رو اجرا کنیم؟

همون طور که قبلا گفتیم شکل نت، مشخص کننده این هست که از نظر زمانی چقدر طول خواهد کشید، علاوه بر اون، خطوط اتحاد و اتصال و همچنین نقطه، روی کشش نت تاثیر می گذارن.

این قسمت با قسمت بعدی که درباره تمپو و استفاده ازمترونوم هست، در ارتباط هستند. در طول متن و ویدیو شاید سوالای زیادی براتون پیش بیاد، خیالتون راحت باشه که با مطالعه مطلب و ویدیو این آموزش و آموزش بعدی به سوالاتتون پاسخ داده می شه.

تمامی قسمت های سری آموزش نت خوانی رو از اینجا می تونید ببینید.

مثل همیشه مشاهده ویدیو فراموش نشه 🙂

شکل نت نشان دهنده کشش نت

شکل نت به ما میگه که اون نت چقدر باید کشش داشته باشه. نت ها چند تا شکل دارن که یاد گرفتنشون هم خیلی راحته.

نت ها بر اساس ارزش زمانی به ترتیب زیر هستند. نت گرد بیشترین کشش رو داره و هر چقدر به پایین بیایم کشش نت ها کم تر می شه. نت هایی با ارزش زمانی کمتر از چهارلاچنگ هم وجود دارند ولی چون از نظر زمانی بسیار کوتاه هستند کاربرد کمی دارند.

نت گرد

نت سفید

نت سیاه

نت چنگ

نت دولاچنگ

نت سه لا چنگ

نت چهارلاچنگ

شکل نت ها

رابطه نت ها از نظر زمانی

به همین ترتیبی که نت ها بهتون معرفی شدند، هر نت دو برابر نت پایینی از نظر زمانی کشش داره، یعنی در یک قطعه موسیقی، نت گرد دو برابر نت سفید کشش داره، یا این که نت سیاه دو برابر نت چنگ از نظر زمانی ارزش داره، به همین ترتیب می شه ارزش زمانی همه نت ها رو نسبت به همدیگه حساب کرد.

کشش نت ها

چند مثال

اگه از روی  تمپو یک قطعه (موضوع قسمت بعدی آموزشمونه) بفهمیم که هر نت گرد ۴ ثانیه باید اجرا بشه، با توجه به مطلبی که در پاراگراف قبلی گفتیم می شه به سادگی ارزش زمانی بقیه نت ها رو حساب کرد، از اونجایی که نت سفید نصف نت گرد ارزش زمانی داره، کشش نت سفید میشه ۲ ثانیه و … بقیه نت ها رو هم به سادگی می شه بدست آورد.

نت گرد

اگه از روی  تمپو یک قطعه بفهمیم که هر نت سیاه ۰/۵ ثانیه کشش داره، نت سفید که دو برابر سیاه هست میشه ۱ ثانیه، نت گرد می شه ۲ ثانیه و ….

آموزش کشش نت ها

همین طور که می بینید خیلی سادست.

نت های نقطه دار، خطوط اتحاد و اتصال

ممکنه براتون این پرسش پیش اومده باشه که : اگه ما فقط چند تا شکل نت داشته باشیم، خیلی محدود می شیم، پس چطور می تونیم هر کشش نتی که مد نظرمون هست رو داشته باشیم؟

مثلا اگه نت گردمون ۴ ثانیه و در نتیجه نت سفیدمون ۲ ثانیه باشه، چطور می تونیم یک نت ۳ ثانیه ای داشته باشیم؟

این جاست که نت های نقطه دار و  خطوط اتحاد و اتصال به کمکمون میان.

آموزش نت خوانی

نت های نقطه دار

هر وقت در سمت راست یک نت، یک نقطه قرار گرفت، ارزش زمانی اون نت ۱/۵ برابر (یک و نیم برابر) میشه 🙂

برای مثال اگه نت سفید ما در یک قطعه ۲ ثانیه کشش داشته باشه، نت سفید نقطه دار ما ۳ ثانیه کشش خواهد داشت.

یک مثال دیگه، اگر در قطعه ای نت چنگ ۰/۵ ثانیه کشش داشته باشه، نت چنگ نقطه دار ۰/۷۵ ثانیه کشش خواهد داشت.

نت های نقطه دار

ممکنه بعضی جا ها نت هایی که دو و یا حتی سه نقطه جلشون هست ببینید (گرچه خیلی به ندرت دیده میشه). ارزش زمانی این نت ها اینطور محاسبه میشه:

نت با دو نقطه

کشش نت ما میشه ۱ + ۰/۵ + ۰/۲۵ برابر نتی که دو نقطه جلوشن. به عبارت دیگه کشش نت با دو نقطه، برابر با کشش خود نت + نصفش + یک چهارمش هست.

مثلا اگه نت سفید ما ۲ ثانیه باشه، نت سفید با ۲ نقطه، ۳/۵ ثانیه کشش خواهد داشت.

نت با سه نقطه

کشش نت ما میشه ۱ + ۰/۵ + ۰/۲۵ + ۰/۱۲۵ برابر نتی که سه نقطه جلوشن.  به عبارت دیگه کشش نت با سه نقطه، برابر با کشش خود نت + نصفش + یک چهارمش + یک هشتمش هست.

مثلا اگه نت سفید ما ۲ ثانیه باشه، نت سفید با ۳ نقطه، ۳/۷۵ ثانیه کشش خواهد داشت.

نت با 2 3 نقطه

خطوط اتحاد و اتصال

خطوط اتحاد و اتصال در خط موسیقی بسیار پر کاربرد هستند و دست آهنگ ساز رو باز می گذارند تا هر کشش نتی رو که خواست بتونه به صورت نوشته و خط موسیقی در بیاره.

خطوط اتحاد و اتصال در خط موسیقی به صورت خط هایی رسم می شن که دو و یا چند نت رو به هم وصل می کنند.

اگه دو یا چند نت با خط اتحاد یا اتصال به هم وصل شده باشند، ارزش زمانی همشون با هم جمع میشه.

در این صورت دیگه ما همه اون نت هارو اجرا نمی کنیم، بلکه یک بار  نت رو اجرا می کنیم که ارزش زمانیش برابر با همه نت هایی هست که با خط به هم وصل شدند.

خط اتحاد

اگه نت هایی که با خط به هم وصل شده اند هم نام و هم موقعیت باشن این خط، خط اتحاد نام داره.

خط اتحاد

یک خط اتحاد که دو نت لا رو به هم متصل کرده

همون طور که گفتیم می تونیم چند نت رو با خط اتحاد به هم متصل کنیم در این صورت، به جای همه نت هایی که به هم متصل شده اند یک نت اجرا می کنیم و کشش این نت به اندازه مجموع کشش نت هایی هست که با خط به هم وصل شده اند.

چند خط اتحاد

نکته درباره خطوط اتحاد: وقتی می گیم که خطوط اتحاد نت های هم نام و هم موقعیت رو به هم متصل می کنند، منظور از هم نام و هم موقعیت اینه که نت ها هم نام (مثلا همه نت ها “سل” یا “فا” یا “ر دیز”) باشند و روی حامل موسیقی، موقعیتشون از نظر قرارگیری بین و یا روی خطوط یکی باشه یا به عبارت دیگه هم اکتاو باشن. مثلا اگه خطی یک نت سل رو به یک نت سل دیگه در یک اکتاو بالاتر وصل کرد دیگه این خط، خط اتحاد نیست و میشه خط اتصال.

خط اتصال

اگه نت هایی که با خط به هم وصل شده اند نت های مختلفی باشند (یعنی موقعیتشون روی حامل یکی نباشه) این خط خط اتصال هست. خط اتصال به این معنا هست که نوازنده، باید نت هایی که با خط به هم وصل شده اند رو به صورت پیوسته اجرا کنه (برای درک بهتر ویدیو رو ببینید).

اینجا با توجه به سازتون می تونید از تکنیک های مختلفی برای اجرای پیوسته نت ها استفاده کنید.

مثلا در گیتار اگه دو نت سل و لا با خط اتحاد به هم متصل شده باشند، باید بعد از به صدا در آوردن نت سل، بدون اینکه دوباره با پیک به سیم ضربه بزنید انگششتتون رو به موقعیت نت لا انتقال بدید. در نظر داشته باشید اینجا باید به اندازه کشش نت سل انگششتتون روی نت سل باشه و بعد به انداره کشش نت لا، باید نت لا به صدا در بیاد.

در مثال زیر که دو نت سل و لا با خط اتصال به هم وصل شده اند، نت سل باید به اندازه کشش نت گرد و نت لا به اندازه کشش یک نت لا به صدا در بیاد.

مثال خط اتصال

 

چند خط اتصال

الان باید به راحتی خط اتحاد و اتصال رو تشخیص بدید.

تفاوت خط اتحاد و اتصال

تفاوت خطوط اتحاد و اتصال

نکته: ممکنه براتون سوال باشه که بسیاری از جاها، می تونیم به جای خط اتحاد از نت های نقطه دار استفاده کنیم (و بالعکس). این دو تا چه تفاوتی با هم دارن؟ مثلا در عکس زیر کشش نت سفید نقطه دار برابر با کشش نت سفیدی هست که با خط اتحاد به نت سیاه متصل شده (کشش هر دو ۱/۵ برابر نت سفیده)

خط اتحاد و نقطه

در تئوری کشش هر دو شکل با هم برابر هست. وقتی با مبحث تاکید در موسیقی آشنا بشید می فهمید که چه جا هایی از نت های نقطه دار و چه جاهایی از خطوط اتحاد  استفاده می کنن.

سخن پایانی این جلسه

مهم ترین کاری که باید در ابتدای موسیقی انجام بدید اینه که مباحث پایه ای رو به خوبی یاد بگیرید، در این صورت، دانش شما با تمرین به مرور زمان مثل تکه های پازل به هم می چسبه و سوال هایی که در مسیر یادگیری براتون پیش میاد پاسخ داده میشن 🙂

مهم ترین چیز در باره کشش نت ها، بعد از فهمیدن تئوری، تمرین، تمرین و تمرینه، باید مباحث آموخته شده رو روی سازتون تمرین کنید. سعی می کنم در موزیک فور لایف تمرین های وزن خوانی رو هم آموزش بدم. D:

اگه فکر می کنید باید ساعت بگذارید جلوتون و کشش نت ها رو موقع اجرا محاسبه کنید سخت در اشتباهید، قسمت بعدی آموزش مکمل این قسمت هست و بعد از دیدنش درک بهتری نسبت به این قسمت پیدا می کنید.

همچنین بعدا یک آموزش دیگه  درباره تقسیم کردن نت ها(مثلا این که چطور یک نت سیاه که به سه قسمت مساوی تقسیم شده رو بنویسیم و اجرا کنیم) خواهم ساخت.

مثل همیشه امیدوارم مطلب آموزش نت خوانی – کشش نت ، خط اتحاد و اتصال ، نت نقطه دار براتون مفید واقع شده باشه. حتما اگه سوالی دارید در بخش کامنت ها مطرح کنید و در کانال های تلگرام و آپارات و همچنین پیج اینستا عضو شید و منتظر آموزش های بعدی باشید.

 

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. حمیدرضا گفت:

    مثل همیشه عالی ، ممنون استاد 🙏🌹🌹

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *